نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1884
-
الف
+

تاکید وزیر وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان بر احیاء سنت های دیرینه این کشور

«محمد طاهر زهیر» در مراسم تجلیل از شب یلدا، بر احیا و گسترش سنت‌های فرهنگی افغانستان تاکید کرد،.

به گزارش آی فیلم 2، در محفلی که به مناسبت «شب یلدا»  با اشتراک شماری از فرهنگیان، در هوتل «پارک ستار کابل» برگزار شد، «محمد طاهر زهیر»، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در رابطه با تاریخچه شب یلدا صحبت کرد و بر احیا و گسترش سنت‌های فرهنگی این کشور تأکید کرد.

وی افزود: که تجليل شب یلدا جز سنت‌های دیرینه‌ افغانستان است که مراسم گرامی‌داشت از آن، همواره با صندلی (کرسی) ،میوه‌های خشک و تازه، شعر و موسيقی همراه بوده است.

«محمد طاهر زهیر»اظهار کرد: وزارت اطلاعات و فرهنگ در احیا و گسترش سنت‌های دیرینه‌ی این سرزمين برنامه‌های مشخصی دارد.

زهیر کارهای فرهنگی را اساس تحول جامعه دانست و افزود: هیچ تحولی در جامعه بدون کار فرهنگی امکان پذیر نیست. او اظهار امیدواری کرد که با توسعه‌ فرهنگی در افغانستان، توسعه در تمام بخش‌ها پديد آيد.

در این برنامه داکتر «سید مخدوم رهین» نیز در رابطه با تاریخچه‌ شب یلدا به تفصیل صحبت کرد و گفت:  هدف از تجلیل شب یلدا در درازترین شب پاییز پیروزی نور بر ظلمت است.

او یلدا را مظهر دوستی، صلح و صميميت دانست و بیان کرد : دور هم جمع  شدن خانواده‌ها در اين شب از اتحاد و اتفاق در مبارزه با ظلمت حکایت می‌کند.

به نقل از آوا ،داکتر رهین گفت: پیام شب یلدا امسال این است که همه‌ ما خانواده بزرگ افغانستان، در نبرد عليه ظلمت با هم باشیم و در پهلوی هم قرار بگیريم تا خورشید خوشبختی و سعادت بر این سرزمين بتابد.

این محفل با دکلمه‌ اشعار و اجرای پارچه‌های موسیقی پايان يافت.

گفتنی است تاریخچه شب یلدا به گذشته‌های بسیار دور بر‌می‌گردد. اما قدمت دقیقش مشخص نیست. برخی باستان‌شناسان، تاریخ شب یلدا را هفت هزار سال می‌دانند.

این شب در برخی از کشورهای حوزه زبان فارسی مانند افغانستان، ایران، تاجیکستان و برخی دیگر از ممالک دیگر از جمله ترکیه و عراق تجلیل می شود.

بیشتر بخوانید :

پارچه «شب یلدا» با صدای «احسان جمالزاده» از شبکه آی فیلم 2 نشر شد+ویدیو

ویژه برنامه «شب یلدا» از شبکه آی فیلم 2

شب چله (ویژه شب یلدا_1399)

م ا 

نظر شما
ارسال نظر